Opinie o programie i relacje z wykładów

OPINIE I RELACJE

07.06.2017 - wykład "Podwodne ogrody czyli roślinność polskich jezior", dr Krzysztof Banaś

Dr Banaś w dniu 07 czerwca 2017 r. przeprowadził wykład o podwodnych łąkach. przedstawił nam niezwykłe ogrody, które można zobaczyć jedynie zanurzając się pod wodę. Świat niedostępny dla wielu przedstawiony został w postaci niezwykłych zdjęć. Uczniowie mogli zapoznać się w sposób przystępny i ciekawy z rodzajami roślinności spotykanej w polskich jeziorach. Niezwykle ważne były również aspekty związane z ochroną wód i organizmów wodnych. Pomimo dwóch godzin wykładu czas upłynął szybko bo sposób prezentacji był zajmujący i zaciekawił wielu uczniów.

Małgorzata Michowska, nauczyciel biologii, I LO Gdańsk

 

31.05.2017 r. - wykład pt. "Neurobiologia uzależnień", dr Wojciech Glac

Dzisiejszy wykład na temat neurobiologii uzależnień poprowadzony przez dr Wojciecha Glaca ( adiunkta w Pracowni Neurobiologii Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka Uniwersytetu Gdańskiego) uważam za udany.

Wykładowca precyzyjnie i zrozumiale dla uczniów opowiadał o najważniejszych zagadnieniach dotyczących danego tematu, zaczynając od podstawowych rzeczy (co to jest uzależnienie), a kończąc na procesach mózgowych zachodzących u osoby uzależnionej. Prezentacja multimedialna była moim zdaniem bardzo dobrze wykonana. Nie była ,,zapchana’’ jakimiś niepotrzebnymi, nie wartymi zapamiętania zagadnieniami. Tekst zawierał informacje przedstawione w formie prostej i zrozumiałej. Dowiedziałam się z nich wielu nowych rzeczy. Chociażby co to jest ICD (przywlekła choroba ośrodkowego układu nerwowego) oraz jakie są cechy uzależnienia.

Oprócz tego uczestnicy wykładu mogli przyjrzeć się podziałowi substancji psychoaktywnych na: stymulanty, depresanty i psychodeniki. Ponadto, do każdej z tych grup zostały zakwalifikowane substancje wchodzące w ich skład. Gdy w trakcie spotkania z naukowcem pojawiły się jakieś trudne, ciężkie do zrozumienia terminy, zostawały one wyjaśnione przez prowadzącego.

Znalazły się też wykresy, które przedstawiały m.in. podatność na uzależnienia. W trakcie można było dostrzec etapy doprowadzania do zależności od danej substancji, co według mnie znacznie pomogło w zobrazowaniu sobie tego jak to wygląda w rzeczywistości.

Podsumowując to co napisałam powyżej, uważam, że wykład został zaprezentowany bardzo dobrze i poszerzyłam swoją wiedzę w zakresie uzależnień w znacznej mierze.

Aleksandra Kula, klasa 1C, X LO w Gdyni

 

12.04.2017 r. - wykład pt. "Stres – z nim źle, bez niego jeszcze gorzej", dr Wojciech Glac

W dniu 12 kwietnia wszystkie klasy biologiczno-chemiczne naszej szkoły uczestniczyły w wykładzie Pana dr Wojciecha Glaca z Uniwersytetu Gdańskiego, pt. "Stres – z nim źle, bez niego jeszcze gorzej". Z wykładu mogliśmy dowiedzieć się przede wszystkim, czym jest stres, jakie są jego pozytywne i negatywne skutki, a także, jakie struktury mózgu uczestniczą podczas reakcji stresowej, w jakiej znajduje się człowiek. Z wielkim zainteresowaniem wysłuchaliśmy wystąpienia naukowca. Był to już kolejny, ciekawy wykład Pana dr Glaca w naszej szkole, mam nadzieję, że jeszcze nas odwiedzi, ponieważ zawsze porusza interesujące tematy i przedstawia je w prosty sposób.

Ania Ucińska, klasa 2D, II LO Sopot

 

13.03.2017 - wykłady:

·         „Od mikroskopu świetlnego do elektronowego” - prof. UG, dr hab. Małgorzata Kozieradzka-Kiszkurno

·         „Aktywność ruchowa przepustką do długowieczności” - dr Ziemowit Ciepielewski

 

W dniu 13 marca 2017 roku wzięliśmy udział w zajęciach organizowanych przez Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, w ramach projektu „Zaproś naukowca do szkoły”. Tego dnia gościliśmy w naszej szkole Panią prof. Małgorzatę Kozieradzką-Kiszkurno z Katedry Cytologii i Embriologii Roślin, która wygłosiła wykład pt. „Od mikroskopu świetlnego do elektronowego” oraz Pana dr Ziemowita Ciepielewskiego z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka, który uświadomił nas, że „Aktywność ruchowa jest przepustką do długowieczności”.

Oba wystąpienia były bardzo interesujące. Wykładowcy w prosty sposób przedstawili nam ciekawostki z zakresu biologii i cierpliwie odpowiadali na wszystkie nasze pytania. Bardzo dziękujemy za spotkanie.

Uczniowie II LO w Tczewie

 

03.03.2017 - wykład "Znane i mniej znane sposoby wykorzystania grzybów przez człowieka", prof. dr hab. Martin Kukwa

Piątek, trzeci marca, godziny poranne, wszyscy uczniowie biologiczno-chemicznego kierunku zbierają się w jednej sali połączeni pasją oraz zaciekawieniem. Nie wiedzą, że za chwilę sławny mikolog przeprowadzi na ich oczach coś niezwykłego. Wykład, który zupełnie zmieni ich postrzeganie królestwa grzybów, bowiem od tego dnia wiedza o nim nie będzie kojarzona jedynie z borowikami, pleśnią oraz Żwirkiem i Muchomorkiem lecz będzie widoczna na każdym kroku ich życia.

Grzyby, ach grzyby! Jeszcze do niedawna uważane za rośliny, dziś jednak wyróżnione na tle wszelkiego stworzenia, dumnie dzierżąc status "królestwa". Wiedza zawarta w prezentacji zdaje się być niezbędna do zrozumienia tej odnogi istot żywych. Idąc przez ich przydatność w życiu codziennym, a także w medycynie, natrafiając na przeróżne gatunki z przedziwnymi cechami, a kończąc na ich znaczeniu w przyrodzie oraz występowaniu w naszych życiach, wykład poruszył wszystko czego możnaby od niego wymagać, z naddatkiem. 

Z pewnością wszyscy wyszliśmy bogatsi w wiedzę, zupełnie inaczej widząc świat dookoła nas.

Marek Bulczak, uczeń Gdańskiego Liceum Autonomicznego 

 

01.03.2017 - wykład "Jak hormony kształtują nasze zachowanie, czyli psychoneuroendokrynologia dla każdego", dr Ziemowit Ciepielewski  

Dnia 1 marca klasa 2A V LO w Gdańsku uczestniczyła w wykładzie dr Ziemowita Ciepielewskiego w ramach programu Wydziału Biologii – Zaproś naukowca do szkoły pt: "Jak hormony kształtują nasze zachowanie, czyli psychoneuroendokrynologia dla każdego".  

Opinie uczniów po wykładzie były niezwykle pozytywne, oto niektóre z nich:

Bardzo interesujące, zwłaszcza część o oksytocynie.

Dzięki tej prezentacji zrozumiałam, że muszę wrócić do swojej starej miłości.

Wykład był bardzo ciekawy, nie dało się nudzić.

Dużo ciekawych informacji, przekazanych w przystępny sposób.

Bardzo dużo ciekawostek, anegdot, porównań – bardzo ciekawa prezentacja, luźny sposób mówienia, super.

Ciekawie przedstawiony temat hormonów, uczuć.

Monika Kulesza, nauczyciel biologii, V LO Gdańsk

 

10.02.2017 - wykłady:

·         "Co nam „siedzi” w genach? – podstawy genetyki człowieka" - dr Ewa Piotrowska

·         "Jak genetyka pomaga ratować zagrożone gatunki" - dr Julita Minasiewicz

 

Dnia 10.02.2017 roku w naszym LO mieliśmy przyjemność gościć pracowników naukowych Uniwersytetu Gdańskiego. Podczas trzech godzin wykładów mogliśmy wzbogacić swoją wiedzę z genetyki. 

Pierwsze zajęcia (zatytułowane: "Co nam "siedzi" w genach") poprowadziła Pani dr Ewa Piotrowska z Katedry Biologii Molekularnej. W czasie wykładu prowadząca omówiła  sposoby przekazywania informacji genetycznej, chromosomową teorię dziedziczenia, choroby genetyczne oraz techniki cytogenetyczne. Dowiedzieliśmy się, że  zdrowie to rodzaj układanki, na którą, poza genomem składają się jeszcze styl życia i czynniki środowiskowe. 

Po krótkiej przerwie rozpoczął się drugi wykład (temat: "Jak genetyka pomaga chronić zagrożone gatunki") prowadzony przez Panią dr Julitę Minasiewicz z Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody. Dowiedzieliśmy się, iż współczesne wymieranie nazywane jest często: "szóstą katastrofą" oraz jak bardzo istotna w tym procesie jest rola zmienności genetycznej, która niezbędna jest do tego, aby gatunek mógł przetrwać. Wyjaśnione zostały nam takie pojęcia jak: metody badań zmienności genetycznej bazujące na reakcji PCR, praktyczne zastosowanie genetyki w ochronie przyrody oraz genetyka jako pomoc w odkrywaniu biologii gatunków. 

Kinga Stromska, kl. IIB, I LO Lębork

 

09.01.2017 - wykład "Lasy tropikalne świata - zasoby, problemy, potrzeba ochrony", dr hab. Piotr Rutkowski

9 stycznia 2017 roku w naszej szkole odbył się wykład dr hab. Piotra Rutkowskiego z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego  ,"Lasy tropikalne świata - zasoby, problemy, potrzeba ochrony". Wzięły w nim udział klasy biologiczno-chemiczne Ig, IIg, IIIg.

 

Wykład przyniósł nam następujące korzyści:

·        oswojenie się z nowa formą prowadzenia zajęć

·        poszerzenie wiedzy na temat ochrony przyrody

·        możliwość zadawania pytań naukowcowi

·        postawienie się w roli studenta

·        zainteresowanie się nowym kierunkiem

·        nabycie nietypowych wiadomości, o których nie dowiemy się na normalnych lekcjach

·        dzięki spotkaniom z przedstawicielami uczelni możemy dokonać lepszego wyboru studiów/kariery zawodowej, poznać ciekawe osobistości, dobrze spędzić czas

·        zdobycie dodatkowej wiedzy

·        poznanie, jak prowadzone są zajęcia na uczelni

·        możliwość poznania ciekawych ludzi, wykładowców, którzy są mistrzami w swoim fachu

·        możemy się dowiedzieć jak wyglądają i jak są prowadzone wykłady na Uniwersytecie

·        takie wykłady i wiedza z nich płynąca może nam się przydać w przyszłości

·        dużo ciekawostek

·        ciekawa forma przekazu

 

Uczniowie I LO w Kartuzach

 

07.12.2016 - wykład "Życie erotyczne roślin", dr hab. Piotr Rutkowski

7 grudnia 2016 roku odbył się w naszej szkole wykład pt. "Życie erotyczne roślin", prowadzony przez dr hab. Piotra Rutkowskiego, pracownika Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody. Na spotkanie z naukowcem przybyło 100 uczniów, realizujących biologię na poziomie rozszerzonym.

Podczas prelekcji wykładowca opowiedział o niezwykłych i fascynujących relacjach, jakie łączą rośliny i zwierzęta je zapylające. Młodzież dowiedziała się m.in. dlaczego samce pewnych błonkówek usilnie chcą kopulować z kwiatami określonych storczyków. Okazało się, że rośliny w toku ewolucji wykształciły w sobie zdolność do upodabniania się do organu rozrodczego konkretnego owada, tak by wykorzystać go do zapylenia. Dodatkowo uczniowie poznali charakterystyczne cechy królestwa roślin. Wykład stanowił świetne podsumowanie wiadomości zdobytych na zajęciach biologii w klasach II, ale też w bardzo dużym stopniu pozwolił poszerzyć ich wiedzę z zakresu botaniki.

Dziękujemy za przyjęcie naszego zaproszenia i przedstawienie nam wielu ciekawostek na temat roślin.

Uczniowie II LO w Tczewie

 

05.12.2016 r. - wykład pt. "Mózg przestępcy", dr Wojciech Glac

Dnia 5 grudnia w V LO odbył się wykład Pana dr Wojciecha Glaca w ramach programu Wydziału Biologii pt. "Zaproś naukowca do szkoły". Wykład był niezwykle interesujący i poruszający ciekawe dla młodzieży zagadnienia. Wyznacznikiem dużego zainteresowania tematyką i prezentacją była "lawina" pytań, jaką uczniowie klasy 2A "zalali" prelegenta.

Monika Kulesza, nauczyciel biologii, V LO Gdańsk

 

Dnia 5 grudnia zostaliśmy zabrani w podróż w głąb mózgu przestępcy, której przewodniczył dr Glac. Zrozumieliśmy, jak poszczególne zmiany w strukturach mózgowych mogą wpływać na zachowanie i do jakich skłonności są zdolne doprowadzić. Omówiliśmy także, jak pomimo trendu równouprawnienia, mężczyźni utrzymują bezwzględną dominację w liczbie popełnianych przestępstw. Na koniec, zaciekawieni przytoczonym tematem, zalaliśmy dr Glaca falą pytań. 

Magdalena Nogaj-Brzeska, klasa 2A

 

 

02.12.2016 r. - wykład „Ile grzybów jest w gramie gleby?”, dr inż. Marcin Pietras

2 grudnia 2016 r. uczniowie klasy 2bLO wraz z przedstawicielami 3bLO wysłuchali wykładu dr inż. Marcina Pietrasa z Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego o tajemnym życiu grzybów.                                                                                           

Grzyby to drugi najliczniejszy gatunkowo po stawonogach takson (grupa spokrewnionych organizmów o wspólnych cechach). Stopień poznania grzybów jest odwrotnie proporcjonalny od ich różnorodności gatunkowej. Dlaczego tak jest?  …. Ogromna ilość grzybów nie wytwarza widocznych owocników, a żyje pod ziemią w specyficznej i niezbędnej dla roślin symbiozie (mikoryzie). Grzyb mikoryzowy zwiększa powierzchnie chłonną roślin, ułatwia asymilację CO2 i pełni funkcję ochronną (np. wytwarza antybiotyki). Większość gatunków polskich drzew żyje w mikoryzie z różnymi gatunkami grzybów, które można identyfikować metodami tradycyjnymi, ale również molekularnymi – badaniem DNA. Dr Pietras w czasie wykładu przybliżył uczniom ciekawy, bo ukryty („pod ziemią”) świat grzybów. … i nikt spośród słuchaczy nie mógł uwierzyć, że w 1 g gleby może występować ponad 300 gatunków grzybów!

Dorota Kuchanny-Ardigo', nauczyciel biologii, V LO w Wejherowie

 

26.10.2016 r. - wykład pt. "Chemiczna broń roślin", dr Elżbieta Zielińska

26 października 2016 r. młodzież klas pierwszych naszego liceum uczestniczyła w wykładzie pt. ,"Chemiczna broń roślin’". Wykład poprowadziła pani dr Elżbieta Zielińska z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego w ramach programu edukacyjnego Zaproś naukowca do szkoły. Podczas wystąpienia poruszone zostały m.in. problemy chemicznych regulatorów nastroju, takich jak nikotyna. Uczniowie poznali budowę, właściwości, zasadę działania i wpływ na organizm ludzki m.in. heroiny i morfiny. Licealiści szczególnie docenili profesjonalizm prowadzącej, zwracając uwagę na bardzo dobrą dykcję, wyraźny sposób wypowiedzi i "przyjazną dla oka" prezentację. Duże uznanie wzbudziły także ciekawostki opowiadane przez panią doktor na temat m.in. Coca Coli i barszczu Sosnowskiego.

Dziękujemy!

Społeczność szkolna X LO w Gdyni

 

24.10.2016 r. - wykład pt. "Aktywność ruchowa przepustką do długowieczności", dr Ziemowit Ciepielewski

Ostatnimi czasy na wartości zyskała promocja zdrowego trybu życia – artykuły w Internecie i prasie stanowią często źródło informacji dla przeciętnego konsumenta. W odróżnieniu faktów od mitów uczniom naszego liceum pomógł pan dr Ziemowit Ciepielewski, wykładowca Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka Uniwersytetu Gdańskiego. Wykład dotyczył motoryki mięśni, wpływu różnych rodzajów diet oraz higienicznego trybu życia na nasze samopoczucie i metabolizm człowieka XXI w i był poprowadzony w ramach programu „Zaproś Naukowca do Szkoły” 

Czy wiesz że…?

·         osoba nastoletnia powinna spać ok. 10 godzin w ciągu doby,

·         mózg osób nieletnich uaktywnia się o 9.00,

·         u podstawy aktualnej piramidy żywienia znajduje się aktywność fizyczna,

·         przy silnie wzmożonej aktywności (ponad 60 % zużycia tlenu) organizm przestaje spalać tłuszcze,

·         ciało człowieka starzeje się najszybciej między 20 a 30 rokiem życia,

·         w czasie spoczynku największy % zużycia energii (25%) stanowi aktywność metaboliczna mózgu,

·         brak aktywności ruchowej wyznacza liczba mniejsza niż 3000 kroków na dobę (liczba kroków skutkująca ubytkiem masy ciała to więcej niż 15000),

·         nadmierne przywiązywanie uwagi do rzeźby swojego ciała to bigoreksja,

·         witaminy C i E zatrzymują procesy starzenia,

·         przed wysiłkiem powinniśmy jeść węglowodany, po wysiłku – produkty białkowe,

·         żeby spalić porcję frytek (610 kcal) należy biegać przez 65 minut,

·         to jak wyglądasz w 53% zależy od wkładu własnego.

 Wysiłek fizyczny podnosi znaczenie metabolizmu, pomaga zminimalizować ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, cukrzycy czy osteoporozy, powoduje także obniżenie poziomu „złego” cholesterolu. Pomaga wytworzyć „natural killers” (naturalnych zabójców) – komórki wspomagające pracę układu odpornościowego

Warto….?

Wykład był naprawdę ciekawy, dostarczył nam wielu praktycznych wskazówek dotyczących codziennych zdrowotnych wyborów i uświadomił, że warto zadbać o naszą przyszłość już teraz.

Małgorzata Duzinkiewicz, kl. IIB, II LO w Kwidzynie

 

26.10.2016 r. - wykład pt. "Choroba neurozwyrodnieniowa nieodłącznym procesem starzenia?", mgr Karolina Plucińska

26 października uczestniczyliśmy w wykładzie prowadzonym przez Panią mgr Karolinę Plucińską z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka, pt. "Choroba neurozwyrodnieniowa nieodłącznym  procesem starzenia?"
Uzyskaliśmy wiele ciekawych informacji na temat fizjologicznego i patologicznego procesu starzenia się Centralnego Układu Nerwowego, oraz chorób neurodegeneracyjnych. Okazało się też, że nasz styl życia ma ogromny wpływ na kondycję naszego mózgowia w wieku podeszłym. Czyli wszystko w naszych rękach ;).

Dziękujemy Pani Karolinie Plucińskiej za ciekawie poprowadzony wykład.

Uczniowie klasy IA, Liceum Katolickie w Gdyni

 

15.06.2016 r. - wykład pt. "The anaerobic digestion of vegetative biomass for the production of an alternative energy source", dr Luis Rios Hernandez

Wczoraj w naszej szkole odbył się wykład, który poprowadził dr Luis Rios Hernandez. To była ogromna przyjemność gościć wykładowcę!  W wykładzie wzięły udział 4 klasy.

Poniżej wypowiedzi uczniów jednej z klas:

·         Takie wydarzenia są bardzo przydatne - wykład bardzo mi się podobał, dr Hernandez mówił zrozumiale, prowadził wykład w prosty i zabawny sposób, chciałbym więcej takich wykładów

·         Wykład pomógł mi zobaczyć, jak mogłyby wyglądać wykłady na studiach w j. angielskim; temat i jego realizacja były ciekawe, a wykładowca sprawia wrażenie pozytywnej osoby, chętnie jeszcze raz poszłabym na taki wykład

·         Wykład bardzo mi się podobał, wykładowca ciekawie wypowiadał się na dany temat, chciałabym uczestniczyć w czymś takim jeszcze raz

·         Tego typu wykłady rozwijają nasz język i z pewnością pomagają się z nim oswoić Była możliwość posłuchania osoby spoza Polski

·         Było to ciekawe doświadczenie, które pozwoliło zobaczyć, jak przebiegają niektóre zajęcia na studiach

·         Uważam, że udział w takich zajęciach jest bardzo dobrym pomysłem, cieszę się, że w szkole są organizowane tego rodzaju wykłady, bardzo mi się podobał

·         Wykładowca był bardzo komunikatywny, miał poczucie humoru co sprawiło, że z zaciekawieniem słuchałem wykładu, chętnie uczestniczyłbym w kolejnych takich wykładach

·         Doświadczenie to było bardzo interesujące, pozwoliło na kontakt z językiem w naturalny sposób, zrozumiałam większość tego co Pan mówił, mówił wyraźnie, starał się wszystko dobrze wyjaśnić, miał bardzo dobry kontakt z uczniami

·         Takie spotkanie nie tylko poszerza naszą wiedzę, ale rozwija język obcy

·         Wykład był świetny, była to dla nas wspaniała szansa, ponieważ był w języku angielskim, sama tematyka również była bardzo ciekawa i aktualna; prowadzący był bardzo komunikatywny i potrafił zainteresować słuchaczy tematem

·         Wykład z Panem Hernandezem był niezwykle interesujący, temat wykładu był trafiony - coś, o czym wszyscy powinni wiedzieć i myśleć;dodatkowo język angielski skłania do słuchania i rozumienia; uważam, że takie spotkania to cudowna okazja do poszerzania naszych horyzontów, oby więcej takich

Bardzo dziękujemy!

Uczniowie I LO w Kartuzach

 

14.06.2016 r. - wykład pt. "Dopalacze - fakty i mity", dr Wojciech Glac

14 czerwca 2016 r. mury X LO odwiedził dr Wojciech Glac, który w ramach programu "Zaproś naukowca do szkoły" wygłosił dla uczniów klasy 1 E wykład pt. "Dopalacze - fakty i mity".  Prowadzący w niezwykle rzeczowy i merytoryczny sposób udzielił odpowiedzi na pytania: Czym są dopalacze (designer drugs)? Jak działają na nasz mózg? Czy i jak uzależniają? Czy są szkodliwe? Co wiadomo, a czego nie wiadomo na ich temat?  Szczególnie ważne, zdaniem młodzieży, było doskonałe przygotowanie prowadzącego ("doktor wiedział, o czym mówił") oraz styl wypowiedzi dopasowany do uczniów ("sposób wypowiedzi mógł zainteresować niejednego ucznia''), a także fakt, iż w swoim wystąpieniu dr Glac "obalił'' wiele przekonań funkcjonujących wśród nastolatków i wyjaśnił w czytelny sposób jak dopalacze i narkotyki działają na mózg. 

Bardzo dziękujemy, czekamy na nowy rok szkolny, bo cytując ucznia "z wielką chęcią posłuchałbym więcej takich wykładów, można z nich wynieść dużą wiedzę i rozprzestrzeniać ją wśród rodziny i znajomych''.

Magdalena Ankiewicz-Kopicka, X LO Gdynia

 

06.06.2016 r. - wykład pt. "Tajemnice snu", prof. UG, dr hab. Edyta Jurkowlaniec-Kopeć

Dnia 06 czerwca 2016 roku uczniowie klasy IA, IIA, IIB LO oraz IIISMS Gimnazjum uczestniczyli w wykładzie przeprowadzonym przez Kierownika Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka UG, Panią Prof. dr hab. Edytę Jurkowlaniec - Kopeć, pt. "Tajemnice snu ".

Pani Profesor w przystępny i ciekawy sposób przedstawiła nam fazy i stadia snu, ich czas trwania oraz podobieństwa i różnice pomiędzy nimi. Mogliśmy przekonać się jak ważny jest sen i jakie są konsekwencje jego niedoboru. Pani Profesor opowiedziała również o pracach nad rytmem theta, który do niedawna był uważany za patologiczny i występujący np. w schizofrenii. Dowiedzieliśmy się, że rytmy theta  są związane z głęboką relaksacją, sennością, snem u starszych dzieci i dorosłych oraz mogą być widoczne u młodych dzieci, gdy są w stanie jawy. Aktywność fal theta jest silna podczas wewnętrznego skupienia i medytacji oraz tzw. natchnienia u malarzy czy pisarzy. Zadania, które się stały tak automatyczne, że można się odciąć mentalnie od nich skutkują również stanem wysokiej aktywności fal theta.

Pani Profesor omówiła niektóre parasomnie jak somnambulizm, koszmary senne, zespół Elpenora, nadmierna senność, Zespół RLS.

Wykład był prowadzony w zrozumiały i jednocześnie dostępny sposób. Nie zabrakło kilku ciekawostek, które zdecydowanie wywołały zainteresowanie wśród uczniów. Bardzo dziękujemy za ten niezwykle twórczy sposób przekazu.

Przemysław Daszyński - nauczyciel biologii, XII LO Gdańsk

 

04.06.2016 r. - wykłady: „Czy możemy uniknąć chorób dietozależnych?”, dr Ziemowit Ciepielewski; „Czy naprawdę powinniśmy obawiać się zaburzeń neurorozwojowych?”, mgr Kacper Ptaszek

 

W sobotę 4 czerwca 2016 roku, podczas Rodzinnego Festynu „Czas na Zdrowie” gościliśmy w naszej szkole naukowców z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, którzy poprowadzili zajęcia teoretyczne dla nauczycieli i uczniów klas przyrodniczych, w ramach programu „Zaproś naukowca do szkoły”.

 

Pierwszy wykład pt. „Czy możemy uniknąć chorób dietozależnych?” wygłosił Pan dr Ziemowit Ciepielewski z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka. Podczas spotkania poruszone zostały zagadnienia dotyczące neurobiologicznego i neurohormonalnego podłoża pobierania pokarmu. Poznaliśmy podstawowe zasady żywienia i szereg chorób dietozależnych. Dowiedzieliśmy się także jak powstaje cukrzyca i co robić, aby uniknąć cukrzycy II stopnia. Ponadto, omówione zostały podstawowe zaburzenia odżywiania takie jak jadłowstręt psychiczny, żarłoczność psychiczna, ortoreksja i bigoreksja. Prowadzący rozwiał także wątpliwości co do tego, czy jedzenie może prowadzić do uzależnienia.

Pan Ziemowit bardzo dokładnie omówił zaburzenia masy ciała oraz wyjaśnił, w jaki sposób możemy sprawdzić, czy nasza waga jest prawidłowa. Zapoznaliśmy się z podstawowymi typami otyłości i ich powikłaniami. Dodatkowo prowadzący odpowiedział na wszelkie pytania dotyczące tego, dlaczego odchudzanie się jest tak trudne i często kończy się niepowodzeniem. Prelekcja została wzbogacona także o ciekawostki dotyczące aktywności fizycznej, która jest podstawą zdrowego stylu życia.

Wykład był niezwykle ciekawy i świetnie wpasował się w tematykę naszego festynu!

Drugi wykład pt. „Czy naprawdę powinniśmy obawiać się zaburzeń neurorozwojowych?” poprowadził Pan mgr Kacper Ptaszek z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się czym właściwie są zaburzenia neurorozwojowe oraz dlaczego w przypadku ich występowania tak ważna jest szybka diagnoza i wcześnie rozpoczęta terapia. Prowadzący dokładnie scharakteryzował wybrane zaburzenia neurorozwojowe oraz wyjaśnił, co może być ich przyczyną i czy istnieją skuteczne metody pomocy dzieciom z tego typu zaburzeniami. Opowiedział także o przyszłości dzieci dotkniętych chorobami wynikającymi z zaburzeń neurorozwojowych.

Tematyka wykładu, choć może wydawać się trudna to była dla nas bardzo ciekawa i łatwa do przyswojenia. Wszystko za sprawą Pana Kacpra, który w prosty i przystępny sposób przekazywał swoją wiedzę.

Oba wystąpienia były bardzo interesujące. Wykładowcy wykazali się ogromną wiedzą i stworzyli przyjazną, sprzyjającą nauce atmosferę. Chętnie służyli radą i odpowiadali na pytania uczniów i nauczycieli.

Dziękujemy za przyjęcie naszego zaproszenia :) Oby więcej tak ciekawych lekcji biologii w naszej szkole!

Uczniowie II LO im. Jana III Sobieskiego w Tczewie

 

31.05.2016 r. - wykład pt. "Ochrona przyrody oczami leśnika", dr inż. Marcin Pietras

Relacje uczniów II LO w Gdyni

 

            Dnia 31 maja 2016 roku na terenie naszej szkoły miał miejsce niezwykle ciekawy wykład prowadzony przez Pana dr Marcina Pietrasa, w którym uczestniczyła klasa 2E (profil biologiczno-chemiczny). Wykład miał charakter naukowy, był prowadzony w interesujący sposób, wykładowca mówił przystępnym językiem, pokazywał wiele zdjęć i obrazów, które pomagały w zrozumieniu tematu.

            Zajęcia zostały podzielone na dwie części:
Pierwsza część była głównie wykładem, który obalił mit leśniczego jako przemiłego pana z wąsem biegającego po lesie z wiatrówką i ratującego czerwonego kapturka przed wilkiem oraz mit leśniczego jako zdeklarowanego mordercę drzew, dla którego liczą się tylko pieniądze. Pan wytłumaczył nam, na czym naprawdę polega praca leśnika i jakie szkoły umożliwiają podjęcie tego zawodu. 
Druga część opierała się bardziej na rozmowie, jej tematem przewodnim było pytanie: skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle? Głównymi wątkami poruszonymi w tej części były aktualne problemy/konflikty, z którymi mierzą się leśnicy. Został poruszony między innymi spór o wycinkę Puszczy Białowieskiej. Wykładowca opowiedział nam o nim z punktu widzenia ekologów jak i leśników. Ukazane przez niego argumenty leśniczych pokazały słuszność pracy leśniczych oraz ich walki. 
            Na koniec wykładu był czas na pytania. Po wykładzie wiele osób podeszło porozmawiać z wykładowcą, więc można uznać, że wystąpienie nas poruszyło.
Osobiście oceniam wykład bardzo pozytywnie. prowadzony był w bardzo ciekawy sposób z pomagającą wyobraźni oprawą graficzną.

Igor Baranowski, kl. II E

 

            Dnia 31 maja w II LO w Gdyni odbyło się spotkanie w ramach projektu Wydziału Biologii UG ,,Zaproś naukowca do szkoły”. Mieliśmy przyjemność gościć dr Marcina Pietrasa, który poprowadził wykład z zakresu biologii, a dokładniej z jednego z jej działów - gospodarki leśnej pt. „Ochrona przyrody oczami leśnika”.

            Profesor rozpoczął swój wykład od podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska, co pozwoliło nam dobrze zrozumieć dalszą część wykładu skupiającą się już na polityce, gospodarowaniu i planach związanych z Lasami Państwowymi. 
            Dla wielu z nas, takie pojęcia jak Lasy Państwowe i wszystkie sprawy z nimi związane są obce lub niewiele wiemy na ich temat, co w większości przypadków rodzi niesłuszne opinie lub sądy. Nie od dziś wiele osób jest zdania, że leśnicy to ,,krwiożercy lasów”. To zła opinia, która nie jest prawdą. W rzeczywistości leśnicy zajmują się między innymi wycinką drzew z konieczności pozbycia się niechcianych szkodników lasu czyli korników. To właśnie te pozornie mało znaczące, niewielkie owady wywołały u nas największe zainteresowanie. Dowiedzieliśmy się, że nierzadko atakują słabe drzewa wyniszczając je i w bardzo łatwy sposób przenoszą się na zdrowe okazy. Działania mające na celu walkę z szkodliwym działaniem korników były skuteczne do czasu, kiedy to Ministerstwo Ochrony Środowiska uniemożliwiło wycinanie 100-letnich drzew, w tym również tych, które są zaatakowane przez kornika. Ten fakt wywołał falę oburzenia wśród uczniów podczas wykładu, co przerodziło się w dyskusję. Byliśmy ciekawi, w jaki sposób można odnowić lasy zajęte przez szkodniki i czy będzie to się wiązać z wycinaniem lasu. Niektórych tak zainteresował temat, że mimo końca wykładu postanowili indywidualnie zadać profesorowi szereg pytań.  
            Spotkanie to pomogło nam lepiej zrozumieć politykę gospodarki leśnej, że tak naprawdę wycinając chore drzewa, ratuje się zdrowy niezaatakowany drzewostan. Cenna lekcja przydała się nam nie tylko w przygotowaniach do matury, ale i również pozwoliła wyrobić sobie własny pogląd na temat leśników i spraw związanych z Lasami Państwowymi.
Aleksandra Janczewska, kl. 2E

 

            Dnia 31.05.2016r. klasa IIE o profilu biologiczno-chemicznym, II LO w Gdyni miała zaszczyt gościć profesora Marcina Pietrasa z Katedry TaksonomiiRoślin i Ochrony Przyrody na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Profesor przeprowadził trwający dwie godziny lekcyjne wykład dotyczący leśnictwa pod tytułem „Ochrona przyrody oczami leśnika”. Podczas pierwszej części zajęć Pan Pietras wyświetlił prezentację multimedialną i omawiał slajdy przedstawiając nam, kim jest leśnik, czym się zajmuje, a nawet pokazując ubranie służbowe. Powiedział nam również jak zostać leśnikiem, opowiadając o uczelniach prowadzących ten kierunek studiów i gdzie można po ich skończeniu pracować. Pan profesor opowiedział nam o kornikach, które niszczą drzewa. Populacja tych szkodników wciąż wzrasta, czego przyczyną było m.in. wejście w życie ustawy zabraniającej wycinania starych drzew, nawet jeśli są zaatakowane przez korniki. Pan profesor poinformował nas również, gdzie znajdują się najbardziej zalesione obszary i dowiedzieliśmy się sporo o parkach narodowych oraz, że sadzonki przesadzane kiedyś przez Niemców są bardziej podatne na choroby. Poznaliśmy również organizacje zajmujące się ochroną lasów, jak na przykład LoveLasy. 
            Druga część wykładu minęła nam na ciekawej dyskusji, w której cała klasa chętnie brała udział, dopytując o szczegóły dotyczące leśnictwa.
Wykład każdemu bardzo się podobał i pozwolił pogłębić swoją wiedzę. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz zagościmy Pana Profesora Marcina Pietrasa w progach naszej szkoły.
Klaudia Kobierowska, kl. IIE

 

            W dniu 31 maja 2016 r. mieliśmy okazję uczestniczyć w wykładzie dr inż. Marcina Pietrasa z Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody UG, który do naszej szkoły - II LO w Gdyni - przyjechał w ramach projektu „Zaproś naukowca do szkoły”. Nasz gość poświęcił 2 godziny lekcyjne, aby przybliżyć nam jak wygląda „Ochrona przyrody oczami leśnika”. 
            Dr Pietras posługując się prezentacją oraz własną wiedzą wyjaśnił nam podstawy ochrony przyrody. Wskazał również różnice pomiędzy tym zjawiskiem a ochroną środowiska. Naprowadził naszą świadomość na dobrą drogę, do zrozumienia jak błędne potrafią być czasem media społecznościowe bezpodstawnie łączące oba pojęcia. Wykładowca stopniowo przechodząc do głównego tematu zajęć wyjaśnił, czym różnią się pomniki/rezerwaty przyrody oraz parki narodowe.  Zaczynając od przykładów najniższej ochrony natury kończąc na najwyższej formie ochrony obszarów naszego kraju wskazał czynniki, które muszą zostać spełnione, aby dany organizm/teren mógł zostać zakwalifikowany przez przepisy prawa Polski oraz/lub Unii Europejskiej. Już po samym wprowadzeniu widać było po naszym prowadzącym, że mówi o czymś, co go fascynuje. Pasja z jaką opowiadał o lasach, formach ich ochrony oraz zagospodarowania pozwoliła nam, osobom, które nie miały nigdy styczności z leśnictwem, wyobrazić sobie funkcjonowanie nadleśnictw oraz ile serca trzeba włożyć, aby z pozoru zwyczajnie rosnące drzewa oraz ich otoczenie prawidłowo się rozwijały. Przekazana wiedza na temat urządzania obszarów leśnych wyjaśniła nam, dlaczego z trójmiejskich lasów masowo wycinane są sosny. Powód? Zadziwiająco prosty. Dr Marcin Pietras przedstawił nam mapę roślinności potencjalnej jaka powinna występować na naszych obszarach, gdyby nie została zmieniona ręką ludzką. Dla tej części Pomorza jest to głównie buk, dlatego właśnie metodą półnaturalną poszerza się jego obszary. Wykładowca ujawnił nam jednak również drugą stronę medalu wycinki lasów. Niektóre organizacje, nie zapoznając się wcześniej z opinią oraz wiedzą Nadleśnictw, usilnie próbują udowodnić, że bogacą się one na wyrębie lasów. Dowiedzieliśmy się również, że taka sytuacja nie dzieje się tylko na Pomorzu. Drugim gorącym miejscem jest Puszcza Białowieska. Tamte obszary, wyłączając Park Narodowy Puszczy Białowieskiej, są silnie atakowane przez kornika drukarza. Powód jest najprawdopodobniej taki, że upodobał on sobie świerka, który wcale nie powinien tam rosnąć. Jednak  zakaz wycinki drzew ponad 100-letnich spowodował, że nawet te zaatakowane przez kornika nie mogą być usunięte. Dr Marcin Pietras budząc w nas ciekawość powiedział nam o badaniach, w których będzie uczestniczył w lipcu bieżącego roku. Razem z innymi leśnikami pragnie udowodnić, że świerk zasadzony tam na początku XX wieku nie jest rdzennym mieszkańcem Puszczy i właśnie to spowodowało inwazję kornika. 2 godziny lekcyjne przy takim interesującym temacie oraz zaangażowaniu ze strony prowadzącego minęły bardzo szybko i zanim się obejrzeliśmy zadzwonił dzwonek. Niestety musieliśmy się pożegnać z naszym gościem, choć nasze łaknienie wiedzy było tak duże, że zatrzymaliśmy Pana Pietrasa jeszcze przez przerwę. 
           Moim zdaniem wykład był bardzo ciekawy. Stosunkowo mała, zaangażowana grupa oraz zajęcia prowadzone w sali lekcyjnej pozwoliły Panu Marcinowi Pietrasowi w spokoju zaprezentować temat. Mam nadzieję, że wykładowca odwiedzi nas ponownie, aby przedstawić wyniki pracy wraz z innymi leśnikami, co jest przyczyną tragicznego stanu Puszczy Białowieskiej. Jeśli jednak to nie będzie możliwe liczę, że odpowiedzi na pytania nurtujące mnie i kolegów z klasy będą udostępnione w Internecie.

Dominika Pawlak klasa II E

 

            Dnia 31 maja 2016 roku miałam okazję razem z moją klasą o profilu biologiczno-chemicznym uczestniczyć w wykładzie o tematyce biologicznej, który odbył się w II LO w Gdyni.  Wykład poprowadził dr inż. Marcin Pietras - absolwent Technikum Leśnego im. Adama Loreta w Tucholi. Ukończył studia na Wydziale Leśniczym Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, a aktualnie jest pracownikiem Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego . 
               Spotkanie trwało dwie godziny lekcyjne, które minęły bardzo szybko i ciekawie. Podzielone było na dwie części, z czego pierwsza dotyczyła ogólnych zagadnień związanych z leśnictwem oraz zawodem leśnika. Motywem przewodnim wykładu była ochrona przyrody oczami leśnika. Na początku zostały omówione różnice pomiędzy ochroną przyrody a ochroną środowiska oraz formy ochrony przyrody w Polsce. Dowiedzieliśmy się też jakie kroki należy poczynić, aby rozpocząć swoją przygodę z tym zawodem. Tytuł wykładu nie został nadany przypadkowo, ponieważ jego celem było również obalenie stereotypów na temat pracy leśnika, który to, według wielu ludzi jest tylko bezlitosnym dewastatorem lasów. Spojrzenie to jest oczywiście błędne i bardzo powierzchowne. Jednym z głównych zadań leśnika jest dbanie o dobro przyrody. Dzięki temu wykładowi dowiedziałam się, że wycinka drzew nie zawsze niesie za sobą złe skutki, a rozsądna i zaplanowana może przyczynić się do wzrostu nowych drzew i przywrócenia równowagi w środowisku leśnym.
            Druga część wykładu poruszyła kwestię związaną z wycinką lasów i plagą korników w Puszczy Białowieskiej. Dr inż. Marcin Pietras niezwykle ciekawie przedstawił nam różne aspekty tego problemu. Cała prelekcja przebiegała w bardzo miłej atmosferze, nie zabrakło też elementów humorystycznych. Był także czas na zadawanie pytań i dyskusję. Grupa uczniów została nawet po wykładzie, aby dowiedzieć się więcej na interesujące ich tematy związane z leśnictwem.
            Bardzo się cieszę , ze mogłam uczestniczyć w tym wykładzie. Myślę, że mój entuzjazm podzielali również inni rówieśnicy. Wyniosłam z tego wydarzenia wiele nowych informacji oraz zyskałam inny punkt widzenia na niektóre sprawy. Spotkanie to przybliżyło nam pojęcie zawodu leśnika, problemy polskich lasów, a przede wszystkim wzbogaciło wiedzę. Oby było więcej takich wykładów jak ten!

Alicja Stasierska, kl. IIE

 

            Dnia 31 maja br. uczniowie drugiej klasy profilu biologiczno-chemicznego mieli przyjemność uczestniczyć w wykładzie pod tytułem „Ochrona przyrody oczami leśnika”, wygłoszonym przez dr inż. Marcina Pietrasa. Z wykształcenia jest on leśnikiem, absolwentem Technikum Leśnego im. Adama Loreta w Tucholi. Dziś, po ukończeniu studiów na Wydziale Leśniczym Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jest pracownikiem Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Postanowił on przybliżyć uczniom temat, jakim są lasy polskie. 
            Wykład był podzielony na dwie części. Pierwszą, czysto teoretyczną oraz drugą, która miała charakter dyskusji. Obie części okazały się jednakowo interesujące. W części teoretycznej wykładowca przypomniał uczniom, jakie są formy ochrony przyrody w Polsce i określił, jakie są różnice między nimi. Z pewnością był to bardzo przydatny zabieg, biorąc pod uwagę, iż tego typu zagadnienia mogą się pojawić na przyszłorocznej maturze, którą będziemy zdawać. Dr inż. Marcin Pietras obalił również błędne, a ogólnie przyjęte mity na temat pracy i zawodu leśnika.
            Część druga poruszała niezwykle ważne tematy. Jednym z wielu był nagłaśniany ostatnimi czasy przez media problem wycinki drzew w Puszczy Białowieskiej. Pan Pietras ukazał zupełnie inne spojrzenie na sprawę. Zachował on przy tym niebywałą klasę, nie mieszając w to polityki, a wskazując jedynie na przyrodnicze aspekty. Nie namawiał również słuchaczy do zmiany poglądów, cierpliwie odpowiadajac na nurtujące nas pytania. Było ich wiele, szczególnie po zakończeniu wykładu, co wskazywać może na to, jak bardzo zainteresował młodzież. Uczniowie wynieśli z tego dwugodzinnego wykładu sporą wiedzę, która może się przydać również w praktyce. Będą wiedzieli m.in. że nie warto sadzić dębów, a pozwolić im wyrosnąć z nasion. Z pewnością przechodząc lasem Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego nie spojrzą już w ten sam, krzywdzący sposób, na pracę leśnika, a każdą proekologiczną organizację będą traktować z dystansem. Gdy zobaczą ścięte sosny lub świerki, nie będą ubolewać nad nimi, lecz z uśmiechem myśleć o przywracaniu równowagi w lasach i wprowadzaniu planu odnowy w życie. 
            Dla mnie, uczennicy tej klasy, było to bardzo ważne wydarzenie, nie tylko pod kątem naukowym. Wyniosłam z tego bardzo dużo - ogrom wiedzy, który pan Pietras zdążył przekazać w zaledwie dwie godziny oraz to, że nie należy oceniać pracy innych ludzi przez pryzmat swoich obserwacji niepodpartych faktami. Niepokoi Cię to co widzisz w polskich lasach? Zasięgnij informacji u źródła! 
            Cała klasa z pewnością oczekuje na powtórne spotkanie z panem Pietrasem. Był to jeden z najlepszych wykładów o tematyce biologicznej, jaki był organizowany w tej szkole. Niezaprzeczalnie pozostanie on jeszcze na bardzo długo w pamięci uczniów.
Sylwia Wentk, kl. 2E

 

20.05.2016 r. - wykład pt. "Ile grzybów jest w gramie gleby?", dr inż. Marcin Pietras

W dniu 20.05.2016 roku w ramach projektu "Zaproś naukowca do szkoły" odwiedził nas dr inż. Marcin Pietras z Uniwersytetu Gdańskiego. Przedstawił wykład na temat grzybów. Dowiedzieliśmy się między innymi o występowanie grzybów, typach mikoryzy i oczywiście - ile grzybów jest w gramie gleby?- już wiemy, że dużo.

Wykład był ciekawy i przedstawiony w przystępny sposób, dla każdego zrozumiały.

Czekamy na kolejne spotkania z naukowcami z UG w przyszłym roku szkolnym.

Uczniowie klasy 2A,  IV LO Gdańsk

 

14.04.2016 r. - wykład pt. "Microbiology and water quality", dr Luis Rios Hernandez

It was a great pleasure for us to take part in the lecture you gave us on Thursday, the 14th of April. We truly enjoyed hearing about microbiology and water quality, especially from such a specialist as you. We honestly appreciate your efforts and your incredible sense of humor. We hope you had such a great time as we did.

Thank you very much

Students and biology teachers from VI LO in Gdynia

 

16.03.2016 r. - wykład pt. "Rośliny w kuchni dawnych gdańszczan - archeobotanika na tropach przeszłości", prof. UG, dr hab. Monika Badura

Dnia 16 marca  2016 roku, uczniowie klas biologicznych mieli okazję uczestniczyć   w zajęciach organizowanych przez Wydział Biologii UG  - " Zaproś naukowca do szkoły".  Wykład, o ciekawym tytule, "Rośliny w kuchni dawnych gdańszczan - archeobotanika na tropach przeszłości" prelegentem  była Pani  prof. Monika  Badura.

Wykład ciekawy, prowadzony w atrakcyjny i przystępny sposób.  Uczniowie mogli dowiedzieć się o życiu dawnych gdańszczan, a w szczególności oczywiście o ich zwyczajach żywieniowych.  Niektóre fakty spotkały się nawet ze zdziwieniem uczestników wykładu.

W imieniu swoim i uczniów IV LO składam wielkie podziękowania i z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia.

Anna Wilhelm,  IV  LO Gdańsk

 

25.01.2016 r. - wykład pt. "Microbiology and water quality", dr Luis Rios Hernandez

W zeszły poniedziałek uczniowie klasy 2bL ponownie uczestniczyli w zajęciach prowadzonych w ramach programu UG Zaproś naukowca do szkoły. Tym razem gościliśmy dr Luisa Hernandez z Uniwersytetu Puerto Rico, który poprowadził wykład w języku angielskim pt. Microbiology and water quality. A oto co sądzą uczniowie o wykładzie:

Wykład był bardzo interesujący. Pan profesor był charyzmatyczny, otwarty na rozmowę i na nasze pytania. W zabawny sposób odnosił się do tematu, a my z łatwością mogliśmy go zrozumieć. Dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o mikrobiologii i poprawiliśmy naszą znajomość języka angielskiego, Uważamy, że to bardzo dobry sposób na poszerzenie swojej wiedzy i przełamanie bariery językowej.

Natalia, Dominika, Agata i Weronika                                                                              

Dr. Hernandez was very friendly and was using very communicative language that everyone could understand. During the lecture, he was doing his best to interest us (which was successful). The presentation was clear and showed variety. We really appreciated that he brought candies to encourage us to take part in his lecture. All in all, we’re waiting for another lecture like this one because it was a very exciting experience.

Zuzia, Agnieszka and Zuzia

Wykład z profesorem mikrobiologii pochodzącym z Puerto Rico był ciekawy.
Oby takich więcej. Zakasam swoje ręce  dla prof. Hernandeza w podzięce.
Michałki smakowały, a informacje się przydały.
Dobrze się bawiłem i wiedzę pogłębiłem.
Jestem świadomy wody skażenia, właśnie doznałem olśnienia.
Morał z tego krótki i niektórym znany, że pan Hernandez to biolog oddany.

Kuba, Kamil i Kacper                                                                                 

Opracowała: Justyna Wołoszyn-Oszywa, nauczyciel biologii, Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące w Rumi

 

21.01.2016 r. - wykład pt. "Wyginam śmiało ciało… Ruch w świecie roślin", dr Anna Aksmann

21 stycznia uczniowie klas biologiczno - chemicznych mieli okazję wysłuchać wykładu Pani dr A. Aksman na temat ruchów roślin. Fizjologia roślin jest działem trudnym dla uczniów i wydaje się być mało interesująca, ale nic bardziej mylącego.

Już sam tytuł wykładu był intrygujący "Wyginam śmiało ciało". A profesjonalny i przystępny sposób prowadzenia zaciekawił nas i zachęcił do zgłębiania tego zagadnienia. Dodatkową atrakcją wykładu były filmy edukacyjne, nagrywane w przyspieszonym tempie, dzięki którym można dosłownie "zobaczyć", jak rośliny się poruszają. Wszystkim obecnym wykład bardzo się podobał, co odzwierciedliła duża ilość zadawanych pytań.

Magdalena Dułak, nauczyciel biologii, Liceum Katolickie Gdynia

 

13.01.2016 r. - wykład pt. "Syntrophism - a lifestyle at the limits of energy production", dr Luis Rios Hernandez

Dnia 13 stycznia w naszej szkole klasy biologiczno-chemiczne miały przyjemność gościć naukowca zajmującego się zjawiskiem syntropizmu ... i wysłuchać wykładu w języku angielskim na temat "Syntrophism - a lifestyle at the limits of energy production" dotyczącego współpracy bakterii podczas wytwarzania energii niezbędnej im do życia. Badania Doktora na bakteriach obalają biologiczny dogmat mówiący o tym, że rzęski służą bakteriom tylko do poruszania.

Wykład bardzo nam się podobał, udało nam się zdobyć kilka "krówki's" i poprosiliśmy dr Hernandeza o powtórne odwiedziny na wiosnę.

Ewa Faka, nauczyciel biologii, X LO Gdynia

 

02.12.2015 r. - wykład pt. "Czynnościowe obrazowanie mózgu", dr Dorota Myślińska

Relacja z wykładu w pliku PDF

 

10.12.2015 - wykłady:

„Wpływ zmian klimatu na ptaki”, prof. UG, dr hab. Dariusz Jakubas

„Czy naprawdę powinniśmy obawiać się zaburzeń neurorozwojowych?", mgr Kacper Ptaszek

 

10 grudnia 2015 r. w ramach projektu „Zaproś naukowca do szkoły” gościliśmy w naszej szkole dwóch wykładowców Uniwersytetu Gdańskiego: prof. UG dr hab. Dariusza Jakubasa i mgr Kacpra Ptaszka. W wykładach uczestniczyli uczniowie z 6 klas z rozszerzonym programem biologii.

Prof. dr hab. Dariusz Jakubas prowadził wykład „Wpływ zmian klimatu na ptaki”. Dowiedzieliśmy się o pozytywnych i negatywnych wpływach ocieplania klimatu na migracje, zasięg występowania oraz rozród wielu gatunków. Profesor, na przygotowanej dla nas prezentacji omawiał wyniki badań naukowców z różnych krajów, które potwierdzały ogromny wpływ zmian klimatycznych na biologię ptaków. Wykład był niezwykle ciekawy zarówno ze względu na temat, jak i sposób przedstawienia problemu. Na koniec był czas na zadawanie pytań, usłyszeliśmy wyczerpujące odpowiedzi i wszyscy wyszli na przerwę zadowoleni, z wielkim uznaniem dla wykładowcy .

Jakub Krzywulicz,  kl. III c, I LO Lębork

Po przerwie mgr  Kacper Ptaszek  omawiał zagadnienie: „Czy naprawdę powinniśmy obawiać się zaburzeń neurorozwojowych?" Dowiedzieliśmy się bardzo wielu interesujących faktów, między innymi na temat historii badań nad  psychologią dzieci i młodzieży, rodzajów zaburzeń neurofizjologicznych, terapii prowadzonych z młodymi ludźmi. Większość z nas ze zdziwieniem przyjęła informację, że ADHD nie zawsze objawia się nadmierną pobudliwością psychoruchową, może mieć też inne oblicze. Osoby z tym zaburzeniem mogą też być wyciszone, uciekają w marzenia, gubią przedmioty, z opóźnieniem reagują na sygnały z zewnątrz. Bardzo szczegółowo omówione zostały zaburzenia ze spektrum autyzmu. Dowiedzieliśmy się między innymi jak wiele czynników może powodować różne odmiany autyzmu. Choroba może być dziedziczona, może być wynikiem mutacji genowych i chromosomowych u zarodka, zaburzeń okołoporodowych, zatruć. Dowiedzieliśmy się też, że wpływ stosowanych przed laty szczepionek na autyzm dzieci nie jest dostatecznie dobrze potwierdzony. Na koniec, po odpowiedziach prowadzącego na zadawane pytania nie obyło się bez braw i uznania z jakże ciekawej, "innej" lekcji biologii.

Michalina Wrzesień, kl. III c, I LO Lębork

 

20.11.2015 r. - wykład pt. "Microbiology and water quality", dr Luis Rios Hernandez

Dzisiaj odbył się u nas wykład dr. Hernandeza. Mogę go polecić z całą odpowiedzialnością. Prezentacja ciekawa, bardzo dobry kontakt prowadzącego z młodzieżą, przystępny język, bardzo miły i pogodny człowiek. Młodzież była zachwycona. Wykład trwał dokładnie 45 min, dotyczył zagadnień ogólnie znanych, ale był tak podany, że zainteresował pracą mikrobiologa sporą grupę uczniów - i to jest sztuka!

Serdecznie dziękuję dr Hernandezowi  za to, że zgodził się odwiedzić naszą szkołę.

Małgorzata Kupczyk-Skodowska, nauczyciel biologii, III LO Gdynia

 

18.11.2015 r. - wykład pt. "Chemiczna broń roślin", dr Elżbieta Zielińska

18 listopada 2015 r. młodzież klas pierwszych naszego liceum uczestniczyła w wykładzie pt. ,,Chemiczna broń roślin’’. Wykład poprowadziła pani dr Elżbieta Zielińska z Katedry Fizjologii i Biotechnologii Roślin, w ramach programu edukacyjnego ,,Zaproś naukowca do szkoły’’.        

W imieniu własnym i młodzieży klas pierwszych X Liceum Ogólnokształcącego im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej w Gdyni chciałabym serdecznie podziękować za możliwość uczestnictwa w programie ,,Zaproś naukowca do szkoły’’. Pani dr Elżbieta Zielińska w profesjonalny i niezwykle ciekawy sposób zapoznała społeczność szkolną z ,,chemiczną bronią roślin’’. Zdaniem uczniów i uczennic wykład został poprowadzony w taki sposób, iż łatwo było przyswoić sobie przekazywaną wiedzę.

Magdalena Ankiewicz-Kopicka, X LO Gdynia

 

26.10.2015r - wykład pt. "Jak mózg steruje naszym zachowaniem", prof. UG, dr hab. Danuta Lewandowska  

Dnia 26.10.2015 w ramach programu UG –„ Zaproś naukowca do szkoły” wydziału Biologii odwiedziła naszą szkołę pani prof. UG dr hab. Danuta Lewandowska z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka. Uczniowie trzech klas o rozszerzonym programie nauczania biologii mogli usłyszeć wykład pt: „Jak mózg steruje naszym zachowaniem?

A oto kilka uwag zebranych od uczniów po zakończonej prezentacji:

- nie nudziłem się ani chwili,

- ciekawie, interesująco przedstawione zagadnienia dotyczące mózgu,

- wreszcie bardziej zrozumiałem swoje niektóre nawyki,

- usłyszałam prawdę o sobie.

Reasumując, bardzo udany i interesujący wykład.

Monika Kulesza, V LO Gdańsk

 

17.06.2015r - wykład pt. "Życie rodzinne ptaków: sielanka czy pole walki?", dr hab. Magdalena Remisiewicz

W dniu 17.06.2015 r w Zespole Szkół im Cypriana Kamila Norwida w Dzierzgoniu odbył się wykład pt . ,"Życie rodzinne ptaków – sielanka czy pole walki?". W wykładzie uczestniczyły klasy: II LO i II T.  Pani dr Magdalena Remisiewicz bardzo ciekawie opowiadała o życiu rodzinnym ptaków. Dziękujemy za bardzo ciekawe, a czasem zaskakujące informacje na ten temat.

Marzena Drwięga, Zespół Szkół w Dzierzgoniu

 

11.06.2015r - wykład pt. "Bursztyn bałtycki - odkryjmy wymarły świat", dr Elżbieta Sontag

W dniu 11 czerwca na zaproszenie nauczyciela biologii, p. Beaty Bogaleckiej, do naszej szkoły przyjechała dr Elżbieta Sontag z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Pani doktor zaprezentowała wykład "Bursztyn bałtycki - odkryjmy wymarły świat".

W wykładzie udział wzięli uczniowie klasy ICL oraz IAT. Miejsc brakowało, ale daliśmy radę. Na szczęście wykład nas bardzo zainteresował. Dziewczynom podobały się wisiorki i korale z bursztynu, które mogliśmy obejrzeć na slajdach. Niemniej fascynująca okazała podróż w głąb dziejów ziemi i morza. Historia ruchów geologicznych, przesunięcia kontynentów no i powstawanie różnych rodzajów bursztynu. Obejrzeliśmy inkluzje, czyli zatopione w bursztynie zwierzęta i rośliny. Pani doktor prowadziła zajęcia bardzo dynamicznie i nawet nie zauważyliśmy, że czas zakończyć naszą przyrodniczo-geograficzną podróż.

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Redzie

 

19.05.2015r - wykład pt. "Co nam "siedzi" w genach? - podstawy genetyki człowieka", dr Ewa Piotrowska

Cieszę się, że uczniowie mieli okazję powtórzyć podstawowe pojęcia ... w szczególności, że są przed sprawdzianem z tego materiału .... jednak przyznam, ze był on troszeczkę zbyt podstawowy. Warto byłoby rozbudować go o ciekawostki, których uczeń nie może wyczytać z podręcznika. Bardzo podobały mi się wzmianki o antycypacji genetycznej i losowej inaktywacji chromosomu X .... ale były to pojedyncze perełki .....

W przyszłości chciałabym skorzystać z podobnego wykładu .... mam więc nadzieję, że sugestie się przydadzą.

Anna Osieczko, III LO Gdańsk

 

05.11.2014r - wykłady pt. "Bursztyn bałtycki – odkryjmy wymarły świat" oraz "Czy rodowody mówią prawdę?".

05 listopada 2014 r. w Zespole Szkół im. Cypriana Kamila Norwida w Dzierzgoniu odbyło się spotkanie z naukowcami z Uniwersytetu Gdańskiego.

Pani dr Elżbieta Sontag przedstawiła historię bursztynu w wykładzie pt. "Bursztyn bałtycki – odkryjmy wymarły świat" a pani dr Iwona Głażewska "Czy rodowody mówią prawdę?".

W wykładach uczestniczyła młodzież z kl. II LO i II T, która realizuje biologię o rozszerzonym programie nauczania. Wykłady bardzo nam się podobały, młodzież doceniła przygotowanie merytoryczne i profesjonalizm prowadzących gromkimi brawami.

W imieniu społeczności szkolnej i moim, składamy serdeczne podziękowania za tak interesujące wykłady.

Marzena Drwięga – nauczyciel biologii, Zespół Szkół w Dzierzgoniu

 

03.11.2014r - wykład pt. "Rośliny modyfikowane genetycznie – jak to się robi?" dr Wojciech Pokora

3 listopada w murach V LO w Gdańsku odbył się wykład dr Wojciecha Pokory pt: "Rośliny modyfikowane genetycznie - jak to się robi?" W wykładzie uczestniczyły cztery klasy o rozszerzonym programie nauczania biologii. Wprowadzeniem do prezentacji było pytanie prowadzącego - Kto nie jada nektarynek? Zgłosiły się dwie osoby i, jak można było przypuszczać, wszyscy pozostali jedzą efekt hybrydyzacji somatycznej. Dalej młodzież dowiedziała się o metodach modyfikacji roślin. Wykład zakończył się pytaniami od uczniów. Dr Pokora przekazał swoją prezentację, aby móc ponownie wykorzystać poszczególne zagadnienia na lekcjach biologii. "Intelektualnie" spędzone 45 minut - jak to orzekli uczniowie.

Monika Kulesza, V LO Gdańsk

 

30.10.2014r - wykład pt. "Chemiczna broń roślin", dr Elżbieta Zielińska

30 października 2014 r. młodzież klas pierwszych X Liceum Ogólnokształcącego im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej uczestniczyła w wykładzie pt. "Chemiczna broń roślin". Wykład poprowadziła pani dr Elżbieta Zielińska z Katedry Fizjologii i Biotechnologii Roślin Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, w ramach programu edukacyjnego Zaproś naukowca do szkoły.

Podczas wystąpienia poruszone zostały m.in. problemy chemicznych regulatorów nastroju takich jak kofeina i nikotyna. Jak również uczniowie poznali budowę, właściwości, zasadę działania i wpływ na organizm ludzki m.in. opium, heroiny i morfiny.

Młodzież klas pierwszych doceniła przygotowanie merytoryczne i profesjonalizm prowadzącej. Zdaniem uczniów doktor E. Zielińska potrafiła w interesujący i zrozumiały  sposób  opowiedzieć  o broni chemicznej roślin.

W imieniu swoim i społeczności szkolnej X Liceum Ogólnokształcącego składam serdeczne podziękowania.

Magdalena Ankiewicz - Kopicka, X LO Gdynia

 

10.06.2014r - wykład pt. "Bitwy i wojny w naszym ciele, czyli o dzialaniu układu odpornościowego", dr Wojciech Glac

Dzięki programowi pt. "Zaproś naukowca do szkoły" klasy biologiczno-chemiczne mają okazję gościć naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy w bardzo interesujący sposób przedstawiają uczniom zagadnienia swoich profesji. We wtorek tj. 10.06.2014 r. dr Wojciech Glac opowiedział nam o mechanizmach układu immunologicznego, porównując je do działań armii Wojska Polskiego podczas wojny. "Bitwy i wojny w naszym ciele" zaciekawiły nie tylko uczniów drugiej klasy, którzy aktualnie zmagają się z wiedzą o układzie odpornościowym, ale również pierwszaków, którzy z zapartym tchem poszerzali swoją wiedzę. Pan Glac wytłumaczył nam, że rodzajom leukocytów można przypisać stopnie wojskowe. Okazało się, że szeregowcem może być niejeden granulocyt, sierżantem komórka NK, a majorem limfocyt T. Węzły chłonne w opowieści o walce z drobnoustrojami i czynnikami chorobotwórczymi pełniły funkcję bunkrów, natomiast bazą rezerwy stała się śledziona.  To porównanie sprawiło, że szybko i przyjemnie minęły nam te dwie godziny. Dzięki  wykładowi mogliśmy usystematyzować swoją wiedzę oraz dowiedzieć się wielu  nowych ciekawostek.
Alicja Tubaja, II LO Kwidzyn

 

20.03.2014r - wykład pt. "Uczenie się i pamięć", dr Dorota Myślińska

Niestety nie miałam możliwości uczestnictwa w wykładzie, ale podobno "perełka''. Pani doktor Dorota Myślińska, według opinii moich uczniów, w jasny i przejrzysty sposób zwróciła uwagę na fizjologię organizmu człowieka. Potrafiła posługując się przykładami z życia codziennego sprawić, że specjalistyczne nazewnictwo stosowane podczas wykładu stało się dla uczniów jasne i przejrzyste. Cytując uczennicę, która ,,wyniosła z wykładu wiele niezwykle ciekawych i przydatnych informacji'' bardzo dziękuję pani doktor Dorocie Myślińskiej.
Magdalena Ankiewicz-Kopicka, VI LO Gdynia

 

18.12.2013r - wykład pt. "Bitwy i wojny w naszym ciele, czyli o działaniu układu odpornościowego", dr Wojciech Glac

W ramach kontynuacji projektu edukacyjnego "Zaproś naukowca do szkoły", który prowadzi Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, w środę 18 grudnia gościliśmy u siebie pana dr Wojciecha Glaca z wykładem pt. "Bitwy i wojny w naszym ciele, czyli o działaniu układu odpornościowego". Wykład był niestandardowy. Bardzo podobał się moim uczniom. Jeszcze raz dziękujemy panu doktorowi i życzymy zdrowych, spokojnych i rodzinnych Świat wszystkim pracownikom Wydziału Biologii.
Małgorzata Turyn i uczniowie IV LO im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni.

 

03.12.2013r - wykłady: "Rośliny w kuchni dawnych gdańszczan - archeobotanika na tropach przeszłości", dr hab. Monika Badura; "I wśród roślin są drapieżcy", dr Krzysztof Gos

Dnia 3 grudnia 2013r., mieliśmy przyjemność gościć u nas pana dr Krzysztofa Gosa oraz panią dr Monikę Badurę z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy poprowadzili specjalnie przygotowane dla nas wykłady.
Pierwszy, prowadzony był przez pana dr Gosa, traktował o fascynującym świecie roślin drapieżnych. Był bardzo interesujący, a momentami przedstawiony w humorystyczny sposób. Informacje w nim zawarte zostały poparte zdjęciami, prezentowanymi podczas pokazu slajdów. Sam prowadzący chętnie odpowiadał na nasze pytania, często w żartobliwy sposób, co spotkało się z ogólną aprobatą uczniów klas biologiczno-chemicznych. Na koniec tej części spotkania, usłyszeliśmy od Pana Doktora w jaki sposób możliwe jest hodowanie takich gatunków roślin. Doradził On także, jakie nasiona kupować, co robić by roślina czuła się dobrze i w jakim okresie najlepiej pomyśleć o zakupie takiego "pupilka".
Drugi wykład, prowadzony przez panią dr Badurę, w ciekawy sposób pokazał nam, czym odżywiali się dawni Gdańszczanie. Prowadząca w bardzo interesujący sposób przedstawiła nam pracę archeobotanika i jej rezultaty. Mogliśmy się dowiedzieć, co wchodziło w skład menu historycznych mieszkańców Gdańska i jak poszczególne potrawy były przyrządzane. W naszej opinii takie spotkania powinny odbywać się częściej, gdyż jest to wspaniały sposób na pogłębienie naszej wiedzy związanej z biologią.
Paweł Dołęgowski, klasa II B, II LO Kwidzyn

Wykład wzbogacił mnie nie tylko o wiedzę, którą próbowali nam przekazać wyśmienici wykładowcy, ale również o nowe, kolejne i interesujące przeżycie. Myślę, że każdy z nas pragnąłby posłuchać czegoś takiego po raz drugi. To świetny sposób na zaciekawienie uczniów ?i oderwanie ich czasami od prowadzonych tradycyjnie lekcji.
Agata Łapińska, klasa I B, II LO Kwidzyn

Wykłady, jak zawsze były niezwykle ciekawe i jest to najlepsza forma, jaką może sobie wymarzyć nauczyciel we współpracy z uczelnią.
Alicja Tubaja, nauczycielka biologii, II LO Kwidzyn

 

22.11.2013r - wykład pt. "Dzikie życie w mieście czyli zwierzęta synantropijne", dr Beata Michno

Wykład bardzo nam się podobał, przedstawiony był w bardzo przystępnej formie dopasowanej do poziomu licealisty. Uczniowie z łatwością zrozumieli treści, nie mieli problemu z ich zrozumieniem. Opinia jednego z uczniów: "Wykład bardzo mi się podobał i z chęcią wysłuchałbym kolejnego. Uważam, że takie wykłady są doskonałym urozmaiceniem lekcji w szkole", i kolejna opinia: "Pasjonujący i wciągający wykład, z którego wyciągnęliśmy wiele ciekawych informacji. Jest to wspaniała forma zachęcania nas do poszerzania wiadomości"
Joanna Spisak-Pietruszka oraz uczniowie IX LO w Gdyni

 

13.11.2013r - wykład pt. "Lasy tropikalne świata - zasoby, problemy, potrzeba ochrony", prof. UG, dr hab. Piotr Rutkowski

Dzisiaj odbył się w naszej szkole wykład prof. Rutkowskiego dotyczący lasów tropikalnych. Wykład zrobił na mnie i moich uczniach naprawdę duże wrażenie - treści prezentowane były w przystępny dla młodzieży sposób, prezentacja którą posługiwał się prof. Rutkowski, zawierała wiele ciekawych i barwnych zdjęć, map i wykresów co zawsze ciekawi i przyciąga uwagę uczniów. Już nie możemy doczekać się kolejnych wykładów!
Magdalena Pliskowska, II LO Wejherowo

 

31.10.2013r - wykład pt. "Chemiczna broń roślin ", dr Elżbieta Zielińska

31 października 2013 r. ponownie odwiedziła mury X Liceum Ogólnokształcącego im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej w Gdyni dr Elżbieta Zielińska, która wygłosiła wykład pt. "Chemiczna broń roślin" w ramach programu: Zaproś naukowca do szkoły realizowanego przez Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Młodzież miała okazję zapoznać się z metodą wykładową oraz poznać właściwości, budowę i skład różnorodnych substancji chemicznych wytwarzanych przez rośliny. Uczniowie docenili profesjonalizm i przygotowanie merytoryczne prowadzącej, cytując za uczniem ,"wykład został poprowadzony w taki sposób, że bardzo łatwo było przyswoić sobie przekazywaną wiedzę, takie wykłady powinny być częściej''.
W imieniu swoim i społeczności szkolnej X Liceum Ogólnokształcącego składam serdeczne podziękowania.
Magdalena Ankiewicz - Kopicka

 

28.10.2013r - wykład pt. "Rośliny modyfikowane genetycznie - jak to się robi?", dr Wojciech Pokora

Dnia 28 października 2013 do naszej Szkoły w ramach współpracy z Wydziałem Biologii UG przyszedł dr Wojciech Pokora z bardzo ciekawym wykładem. W sali 112 odbyła się prelekcja o roślinach zmodyfikowanych genetycznie. Udział wzięli uczniowie klas II i I LO zainteresowani tematem. Zagadnienie modyfikowania roślin budzi mieszane odczucia i wzbudza lęk (słabo uzasadniony). Doktor Pokora w swojej wypowiedzi w sposób czytelny wskazał metody przenoszenia genów i zaprezentował przykłady. Zobaczyliśmy świecący tytoń i dowiedzieliśmy się, że nasze nektarynki nie są wytworem natury.
Warto było po prostu być na wykładzie !!!
Beata Bogalewska, Zespół Szkół Sportowych i Ogólnokształcących Gdańsk
Magdalena Ankiewicz - Kopicka

 

16.10.2013r - wykład pt. "Co nam "siedzi" w genach? - podstawy genetyki człowieka", dr Ewa Piotrowska

Wykład bardzo się podobał, pod względem zakresu treści i stopnia trudności dostosowany do odbiorcy licealnego, nadaje sie zarówno do poziomu podstawowego, jak i rozszerzonego. Młodzież zobaczyła jakie zagadnienia są istotne, jak interpretować wyniki krzyżówek genetycznych, jak analizować rodowody, poznała niektóre zagadnienia dotyczące chorób genetycznych człowieka. Pani doktor aktywizowała młodzież zadając pytania. Jestem bardzo wdzięczna, że udało się ten wykład zorganizować - dziękuję.
Sylwia Westphal, II LO Gdynia

 

18.06.2013r - wykład pt. "Podwodne ogrody czyli roślinność polskich jezior", dr Krzysztof Banaś

18 czerwca w naszej szkole odbył się wykład dra Krzysztofa Banasia. Pan Doktor opowiedział naszym uczniom o: rodzajach jezior i gatunkach roślin w nich bytujących. Na przykład jeziora lobeliowe stąd wzięły swoją nazwę, że występuje w nich lobelia jeziorna Lobelia dortmanna. W takim jeziorze powinny też występować: poryblin jeziorny oraz wywłócznik skrętoległy. Można też w nich spotkać grążela żółtego oraz grzybienia białego czyli tzw. nenufara inaczej nazywanego lilią wodną. Jeziora lobeliowe można spotkać w Borach Tucholskich. Na zakończenie każdy mógł wziąć ulotki i zakładki do książek ze zdjęciami przedstawiającymi omawiane gatunki roślin.
Hanna Ćwikałowska-Grudzińska, Sopockie Szkoły Autonomiczne

 

13.06.2013r - wykład pt. "Stawonogi - wrogowie czy sprzymierzeńcy?", dr hab. Joanna Nina Izdebska

Dnia 13 czerwca gościliśmy w naszej szkole Panią dr hab. Joannę Izdebską. Wygłosiła dla nas wykład pt. "Stawonogi - wrogowie czy sprzymierzeńcy?". Na początku przedstawiła kilka informacji dotyczących wszystkich stawonogów. Ciekawa jest liczba znanych gatunków stawonogów wynosząca około miliona. Przypuszcza się, że tych jeszcze nie znanych jest dużo więcej. Pozostałych gatunków wszystkich organizmów żywych jest mniej niż milion, a zatem stawonogi to większość gatunków żyjących na ziemi. Pani Doktor opowiedziała o systematyce stawonogów, a każdą przedstawianą grupę obrazowała zdjęciami. Dowiedzieliśmy się, jak różne znaczenie mogą odgrywać dla nas stawonogi. Wykład był bardzo interesujący. Pani Dr Izdebska jest prawdziwą pasjonatką tej grupy zwierząt. Moglibyśmy słuchać jej jeszcze dłużej.
Oliwia Pleszewska, Hanna Ćwikałowska-Grudzińska, Sopockie Szkoły Autonomiczne

 

21.03.2013r - wykład pt. "Co nam siedzi w genach", dr Ewa Piotrowska

21.03.2013 roku gościliśmy w naszej szkole dr Ewę Piotrowską z wykładem "Co nam siedzi w genach" Pierwsza część to krótka powtórka z genetyki mendlowskiej, zupełnie jasno i zrozumiale przedstawiona nawet dla uczniów, którzy nie mieli jeszcze genetyki w liceum. Jednak to co szczególnie zainteresowało uczniów, to temat drugiej części, w której dr Piotrowska przedstawiła przedmiot swoich badań czyli chorobę mukopolisacharydozę. Uczniowie zadawali pytania, interesowali się wieloma aspektami choroby, a prowadząca z dużą cierpliwością, jasno i w sposób przystępny wyjaśniała zagadnienia.
Joanna Potocka, IX LO Gdańsk

 

05.02.2013r - wykład pt. "Neurobiologia uzależnień", dr Wojciech Glac

Przed feriami zimowymi gościliśmy u siebie w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni pana dr Wojciecha Glaca z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego z wykładem pt. "Neurobiologia uzależnień". Wykład był rewelacyjny. Najwiekszy entuzjazm wzbudziły filmy prezentujące zachowanie badanych zwierząt, które znajdowały się pod wpływem omawianej substancji.
Małgorzata Turyn, IV LO Gdynia

 

10.01.2013r - wykład pt. "Tajemnice snu", prof. UG, dr hab. Edyta Jurkowlaniec-Kopeć

W dniu 10 stycznia gościliśmy panią profesor Edytę Jurkowlaniec-Kopeć z wykładem na temat "Tajemnice snu". Pani profesor w przystępny i ciekawy sposób przedstawiła nam fazy i stadia snu, ich czas trwania, podobieństwa i różnice między nimi występujące. Dowiedzieliśmy się jak ważny jest sen i jakie są konsekwencje jego niedoboru. Pani profesor opowiedziała również o pracach nad rytmem theta, które prowadzone są na naszym uniwersytecie. Czekamy z niecierpliwością na kolejnego zaproszonego naukowca.
Małgorzata Turyn, IV LO Gdynia

 

25.01.2013r - wykład pt. "Czy rodowody mówią prawdę?", dr inż. Iwona Głażewska

Wykład pt. "Czy rodowody mówią prawdę?", który odbył się w naszej szkole 25.01.13r był naprawdę ciekawym doświadczeniem i bardzo mnie zainteresował. Najbardziej wartościowymi informacjami dla mnie były zarówno przyczyny błędów w rodowodach, jak i różne możliwości weryfikacji pochodzenia. Dzięki tym zajęciom dowiedziałam się dlaczego nigdy nie ma 100% potwierdzenia tożsamości, które sprawdza się przez testy DNA, co od dawna mnie zastanawiało. Uważam również, że można by było poszerzyć te zajęcia o np. metody izolowania DNA do badań genetycznych i jest to jedyna rzecz, którą bym zmieniła. Podsumowując, zajęcia bardzo mi się podobały i dzięki nim dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy. Z chęcią wysłuchałabym również innych wykładów o podobnej tematyce.
Patrycja Cichoń, kl. 1B, X LO Gdynia

 

20.12.2012r - wykład pt. "Odkrywanie tajemnic partnerów porostowych", dr Beata Guzow-Krzemińska

Dnia 20.12.2012 mieliśmy możliwość obejrzenia prezentacji o tajemnicach partnerów porostowych, którą przedstawiła nam pani dr Beata Guzow-Krzemińska z Katedry Biologii Molekularnej Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwszym punktem, który został nam zaprezentowany była historia i budowa plech porostów: plecha heteromeryczna ma układ warstwowy, a homeomeryczna posiada komórki fotobionta (glonu) wymieszane z mikobiontem czyli grzybem. Pani Doktor zaprezentowała nam wiele różnych form, które nie są znane uczniom. Podczas kolejnego etapu prezentacji Pani Doktor udowodniła nam, że nie zawsze 1+1=2, ponieważ glon i grzyb razem tworzą jeden organizm. Tworzenie tego organizmu nosi nazwę lichenizacji. Porosty o plesze skorupiastej przyrastają o 0,5mm rocznie, a o plesze listkowatej o 3mm rocznie, a zatem jest to tempo bardzo wolne. Porosty zazwyczaj mają po kilka do kilkunastu lat, ale zdarzają się takie, co mają po 100 lat. Najstarsze bywają porosty o plechach skorupiastych, mogą mieć nawet 5000 lat!! Porosty rozmnażają się poprzez specjalne soredia i izydia czyli fragmenty plechy. Mogą żyć nawet na szkle i karoserii. Ciekawostką było to, że człowiekowi znane jest około 13500-17000 gatunków porostów. Na koniec pani Beata opowiedziała nam, a także zadziwiła nas znaczeniem porostów. Porosty żyjące na skałach (czyli epility) chronią je przed erozją, ponadto wykazują działanie antybakteryjne i antywirusowe. Znajdują zastosowanie w przemyśle kosmetycznym i florystyce. Niektóre nawet służą ptakom do budowy gniazd. Na zakończenie, Pani Doktor opowiedziała o różnego rodzaju testach molekularnych. Wykład, choć należał do trudnych, podobał się uczniom, ponieważ wynieśli z niego wiele nowych informacji.
Filip Bałdyga, Hanna Ćwikałowska, Sopockie Szkoły Autonomiczne

 

30.11.2012r - wykład pt. "Chemiczna broń roślin", dr Elżbieta Zielińska

Społeczność uczniowska X Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni wraz z nauczycielami serdecznie dziękuje za możliwość uczestniczenia w niezmiernie interesującym wykładzie dr Elżbiety Zielińskiej pt. ,"Chemiczna broń roślin", zrealizowanym w ramach programu edukacyjnego "Zaproś naukowca do szkoły". Wykład doskonale wpisuje się w realizację nowej podstawy programowej z przedmiotu biologia jak i chemia.
Magdalena Ankiewicz - Kopicka, X LO Gdynia

 

26.11.2012r - wykład pt. "Rośliny modyfikowane genetycznie - jak to się robi?", dr Wojciech Pokora

Spieszę, by podzielić się wrażeniami z niezwykle interesującego, a przy tym przystępnego wykładu dr Wojciecha Pokory. Sala pękała w szwach, bowiem wykładu wysłuchały wszystkie klasy realizujące biologię w zakresie rozszerzonym, co pierwotnie nie było wcale planowane. Wielu uczniów sporządzało nawet notatki. Dr Pokora pozostawił nam swoją prezentację z wykładu, czym, przyznam, niezwykle miło zaskoczył nas (biologów) i ujął.
Dorota Kuchanny-Ardigo', V LO Wejherowo

 

25.10.2012r - wykład pt. "I wśród roślin są drapieżcy", dr Krzysztof Gos

25 października uczniowie Sopockich Szkół Autonomicznych wysłuchali wykładu dra Gosa pt. "I wśród roślin są drapieżcy". Dr Gos opowiedział uczniom o gatunkach roślin mięsożernych oraz o konkretnych sposobach zdobywania przez nie pokarmu zwierzęcego. Obalił też mit na temat tych roślin, np. nie należy ich dokarmiać wielkimi, tłustymi muchami, ponieważ rośliny te, np. muchołówka, nie będą w stanie strawić tak dużego okazu. Uczniowie dowiedzieli się, że najczęściej występującymi w Polsce roślinami mięsożernymi są: rosiczki, tłustosze, aldrowanda, pływacze. Poznali też dokładną budowę dzbaneczników, które mają liście przekształcone w charakterystyczną pułapkę w kształcie dzbanka, wypełnionego sokami trawiennymi. Owad zwabiony barwnym kolorem pułapki siada na jej brzegu i ześlizguje się do środka, gdzie jest rozkładany. Wykład bardzo podobał się uczniom, bardzo dziękujemy drowi Gosowi za przybycie i wygłoszenie wykładu.
Hanna Ćwikałowska, Sopockie Szkoły Autonomiczne

 

12.06.2012r - wykład pt. "Współczesne metody biologii molekularnej, czyli jak znaleźć przestępcę ", dr Dorota Kuczyńska-Wiśnik (Katedra Biochemii)

Charakterystykę najbardziej spektakularnych metod biologii molekularnej, stosowanych obecnie nie tylko w laboratorium naukowym, ale także w medycynie, kryminalistyce czy kontroli celnej, przedstawiła nam pani dr Dorota Kuczyńska-Wiśnik z Katedry Biochemii Uniwersytetu Gdańskiego. Możliwości spektrometrii mas wprawiły nas w zdumienie. Bardzo żałowalismy, że ten ciekawy wykład przerwał nam... alarm przeciwpożarowy. Z przyjemnością zaprosimy do nas panią doktor ponownie.
Małgorzata Turyn, IV LO Gdynia

 

31.05.2012r - wykład pt. "Bitwy i wojny w naszym ciele, czyli o działaniu układu odpornościowego", dr Wojciech Glac (Katedra Fizjologii Zwierząt)

Wczoraj odbył sie u nas w szkole wykład dotyczący układu odpornościowego poprowadzony przez dr Glaca. Koniecznie muszę się podzielić moimi wrażeniami. Było SUPER! Wykład, w którym z wielką dokładnością dr Glac porównywał cały układ odpornościowy do armii wojskowej, element za elementem, a następnie przedstawił, również stosując porównania, sposoby obrony organizmu. Do tego spokój i merytoryczność podczas słownego komentarza. Naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem.
Małgorzata Miękus, I LO Sopot

 

05.03.2012r - wykład pt. "Owady w kryminalistyce", dr Elżbieta Kaczorowska (Katedra Zoologii Bezkregowców)

"Wykład dr Kaczorowskiej: re-we-la-cja. Młodzież zasłuchana, spontanicznie zadająca pytania i...prosząca o jeszcze, choć temat niełatwy. Jesteśmy b. wdzięczni dr Kaczorowskiej, że przedłużyła wykład o godzinę, ku naszej radości."
Hanna Szarafińska, III LO Gdańsk

 

25.01.2012r klasy biol.-chem. naszej szkoły uczestniczyły w wykładzie dr Wojciecha Glaca - Bitwy i wojny w naszym ciele, czyli o działaniu układu odpornościowego.

Podczas spotkania, w sposób obrazowy został przybliżony temat odporności wewnątrzustrojowej. Bardzo oryginalnym podejściem było porównanie układu odpornościowego do oddziału wojska - kapitalny pomysł i mistrzowskie wykonanie.
Drugi wykład, poświęcony był prezentacji Wydziału Biologii UG. Wygłosiła go pani dr Krystyna Burkiewicz, która jest główną kreatorką programów edukacyjnych UG Wydziału Biologii dla szkół ponadgimnazjalnych. Serdecznie dziękujemy za przybliżenie nam oferty dydaktycznej i naukowej wydziału oraz za nieustającą pracę na rzecz współpracy pomiędzy Uniwersytetem a szkołami ponadgimnazjalnymi.
Bardzo dziękujemy!
Anna Helmin, II LO Sopot

 

"Wykład pt. Czy znamy już wszystkie gatunki ssaków żyjących na Ziemi?, przeprowadzony przez dr Mateusza Ciechanowskiego - poważanego w kręgach naukowych chiropterologa, odbył się 9 stycznia 2012r w naszym IV LO. Dotyczył on zagadnień z zakresu zoologii, a w głównej mierze skupiał się na odkryciach współczesnych badaczy. Tuż po przybyciu doktora, dała nam się poznać jego natura przyrodnika. Zdawać by się mogło, że ten cieszący się uznaniem specjalista w swojej dziedzinie, mimochodem wstąpił w mury naszej szkoły by podzielić się z uczniami najświeższymi wiadomościami przywiezionymi wprost z dalekiej podróży.
Nie tylko dowiedzieliśmy się wiele na temat życia, miejsca występowania, fizjonomii różnorakich gatunków nietoperzy, ale też nasz arsenał wiedzy zasilony został mnóstwem ciekawych informacji dotyczących nowych gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Ponadto, pozwolono nam spojrzeć na świat wielkich odkryć z nieco większą rezerwą. Iście komicznie przedstawione zostały próby rozszyfrowania pochodzenia "tajemniczego rogu" zakupionego u ulicznego sprzedawcy pamiątek. Stał się on obiektem skrupulatnych badań naukowców i miał przyczynić się do wyodrębnienia dotąd nieznanego gatunku. Jak się okazało, róg został spreparowany dla korzyści marketingowych przez sklepikarza, a za sprawą wielkiego niedopatrzenia ekspertów, całe przedsięwzięcie okazało się niebagatelną porażką. Chęć sławy i prześcignięcia rywali w odkryciach oraz pośpiech temu towarzyszący, często wszystkie wysiłki oraz samą ideę odkryć obraca w niwecz. Uczniów zaintrygował fakt, jak dalece od powołania biologów mogą niekiedy wybiegać ich motywy. Pan doktor Mateusz Ciechanowski bynajmniej do nich nie należy. Przejęcie i pasja z jaką ten entuzjasta nauki przedstawiał przygotowany przez siebie projekt, napawał podziwem wszystkich odbiorców, jednocześnie wzbudzając w nich autentyczne zainteresowanie. Nawet ci, którym temat nie był bliski ani cokolwiek wydający się zajmującym, z pewnością bardziej przychylnie patrzą teraz na sprawy natury przyrodniczej. Z czego przed zajęciami nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę, to ogrom możliwości człowieka i niewyczerpalność zasobów matki Ziemi. Ten kto myślał, że wszystkie tajemnice naszej planety zostały zgłębione, jest w błędzie. Dowody na to znaleźliśmy w wygłoszonym referacie, co tylko pokazało nam jak wiele wyzwań stoi jeszcze przed nami."
Katarzyna Kusińska, uczennica IV LO w Gdyni

 

Serdecznie dziękuję za zorganizowanie wykładu "Od mikroskopu świetlnego do elektronowego" Był super. Młodzież i ja jesteśmy bardzo zadowoleni.
Marzena Gross, VI LO Gdynia

 

"Chciałabym podziękować za wykłady, w których uczestniczyli dzisiaj uczniowie mojej szkoły. Z prawdziwą "brawurą" wygłoszony przez Pana Doktora Wojciecha Glaca wykład "Bitwy i wojny w naszym ciele, czyli o działaniu układu odpornościowego" zachwycił nas wszystkich i dodatkowo stał sie wyzwaniem dla mnie jako nauczyciela oraz wskazówką jak można trudne treści przedstawić młodzieży przystępniej i ciekawiej. Również wykład Pana Doktora Wojciecha Pokory na temat "Roślin modyfikowanych genetycznie" był niezwykle interesujący i pozwolił dostarczyć nam argumentów "za" lub "przeciw" produktom inżynierii. Nasze wiadomości w zakresie tej dziedziny nauki zostały uaktualnione i stały się dodatkową formą przygotowania do egzaminu maturalnego."
Katarzyna Kudela, XIV LO Gdynia

 

"21 października 2011r. w ramach programu "Zaproś naukowca do szkoły" klasa 2D z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni uczestniczyła w wykładzie pana prof. UG dr hab. Mariana Sęktasa z Katedry Mikrobiologii pt. "ZMYSŁOWE BAKTERIE". Chcielibyśmy bardzo podziękować za poświęcony nam czas. Wykład bardzo podobał się moim wychowankom, szczególnie slajdy ze wzrostem rozpełzłym bakterii czy porównanie rodzajów bakterii występujących w konkretnych odcinkach przewodu pokarmowego człowieka. Idea programu to promowanie wiedzy biologicznej. Cieszę się, że młodzież którą uczę może przez chwilę poczuć się jak "brać studencka" i poznać inną formę przekazania wiedzy."
Małgorzata Turyn, IV LO Gdynia

 

"Jesteśmy po wykładzie pani dr Ewy Piotrowskiej. Bardzo dobrze wstrzeliliśmy się z terminem, była to znakomita powtórka przed sprawdzianem - część pierwsza wykładu, oraz ciekawe rozszerzenie wiadomości o mukopolisacharydozach.W tym spotkaniu wzięły udział 3 klasy biol-chem oraz 2d-matematyczna, po podstawowym kursie genetyki w szkole.Wykład był dla uczniów zrozumiały i ciekawy."
Katarzyna Dardzyńska-Lis, III LO Sopot

 

"Wrażenia wspaniałe,młodzież bardzo zadowolona, wykłady niezwykle ciekawe i przydatne,wzbudzające zainteresowanie poruszaną tematyką."
Witold Narloch, LO Czersk

 

"Bardzo mi się podoba formuła spotkań w ramach "Zaproś..." Zgadzam się z tym, co Pani Doktor powiedziała na początku wykładów w Wejherowie, że uczniowie mogą w ten sposób trochę "poczuć", jak to jest na studiach. Myślę, że jest to dowartościowujące doświadczenie dla uczniów, ponieważ przyjeżdża ktoś z UNIWERSYTETU, żeby im coś opowiedzieć. Dla mnie to jest też ważne, że wykładowcy przyjeżdżają, żeby pracować z uczniami z liceum. Poza tym byłam zaskoczona tym, jak młodzież cicho się zachowywała, co jest dowodem, że wykłady musiały zrobić na nich wrażenie. Mi również wydawały się one bardzo ciekawe i dużo się z nich dowiedziałam :)"
Maria Kowalska, IV LO Wejherowo

 

'Wykład dr hab.Piotra Rutkowskiego pt. "Lasy tropikalne świata - zasoby, problemy, potrzeba ochrony" bardzo nam się podobał i młodzież prosi o więcej. Jest to realne spotkanie z nauką. Dziękujemy."
Izabela Stopa, II LO Gdańsk

 

"Chciałam podziękować za dzisiejsze zajęcia. Obie Panie Doktor przygotowały bardzo ciekawe wykłady. Młodzież była szczerze zainteresowana. Takie wykłady to bardzo dobry pomysł."

 

"Jestem pod wrażeniem pomysłu "Zaproś naukowca do szkoły" i jego realizacji w szkołach, uważam ten program za "strzał w dziesiątkę". Zawsze poszukiwałam możliwości i je wykorzystywałam, żeby umożliwić młodzieży kontakt z pracownikami wyższych uczelni i zapoznać z różnymi formami propagowania wiedzy. Dziękuję za ten pomysł."

 

"Młodzież jest pod dużym wrażeniem wykładów i prezentacji Wydziału z dnia 15.01., szczególnie podobała się im prezentacja Wydziału i wykład Pani dr Kaczorowskiej. Bardzo dziękujemy za tak miłe przyjęcie nas na Uczelni."

 

"Bardzo dziękujemy za zaproszenie, ciekawe wykłady i przyjazną atmosferę.
Dla moich uczniów wizyta na uczelni, wiedza uzyskana na zajęciach były nowością w kontaktach z wyższą uczelnia, dla mnie m.in. miłym wspomnieniem zajęć na studiach. Jeszcze raz ogromnie dziękuję za zaproszenie i dodatkowy pokaz mikroskopu elektronowego."

 

"DZIĘKUJĘ ZA ZAPROSZENIA, SYMPATYCZNĄ WSPÓŁPRACĘ I MOŻLIWOŚĆ POSZERZENIA WIEDZY PRZEZ UCZNIÓW I PRZEZE MNIE ŻYCZĘ RÓWNIEŻ SŁONECZNEGO LATA I WSZYSTKIEGO DOBREGO!"

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 17. luty 2014 - 10:17; osoba wprowadzająca: Tomasz Kretowicz Ostatnia zmiana: czwartek, 27. Lipiec 2017 - 08:24; osoba wprowadzająca: Tomasz Kretowicz