Najnowszy numer Tutoring Gedanensis
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru czasopisma Tutoring Gedanensis. Link do publikacji: https://cddit.ug.edu.pl/tg7-3/
Ten numer jest wyjątkowy!
Wyjątkowy dla Czytelniczek i Czytelników – zawiera bardzo ciekawe treści.
Wyjątkowy dla Autorek i Autorów – efekty ich pracy, powstałe na ćwiczeniach warsztatowych z tutoringu naukowego i programu Mistrzowie Dydaktyki, wreszcie pozna szersza publiczność.
Wyjątkowy dla mnie – tutorki. Ten specjalny numer Tutoring Gedanensis jest od początku do końca, tylko i aż, wzdłuż i wszerz, w centymetrach, a nawet w mikrometrach BIOLOGICZNY.
O czym można przeczytać w tym numerze TG?
Na początek jako wprowadzenie do prac studenckich zapraszam do zapoznania się z opisem praktyki współpracy tutorskiej ze studentami, której efektami są kolejne opublikowane teksty. Czym jest esej? Jak uczyć studentów tej formy pisania? I najważniejsze – opinie studentek o pisaniu esejów naukowych. Dalej zaczyna się uczta naukowa: najpierw esej o roślinach pułapkowych ze szklarni Wydziału Biologii; potem – o słodkich dylematach, czyli jakie mamy cukry i słodziki, następnie – o różnych rodzajach herbat. Na kolejnych stronach pochylamy się nad przyczynami wymierania pszczół oraz aspektach związanych ze stosowaniem ibuprofenu na dużą skalę. Autorki eseju o CBD szukały z kolei potwierdzeń haseł marketingowych w artykułach naukowych. Inny zespół zajął się zjawiskiem flow, kiedy to całkowicie angażujemy się w zadanie, tracąc przy tym poczucie czasu. Bardzo ważną potrzebę standaryzacji badań na zwierzętach podjęła kolejna grupa. Numer specjalny zamyka cykl 3 artykułów poświęconych roślinom leczniczym o potwierdzonych i wysoce prawdopodobnych właściwościach przeciw SARS-CoV-2. Tak, oprócz szczepionek można wspomagać leczenie fitoskładnikami! Mam nadzieję, że tutoring naukowy okiem biologa spotka się z Państwa życzliwością.
Na czym polega tutoring naukowy?
Jest to proces składający się z 8 do 10 spotkań (tutoriali), podczas których student samodzielnie poszukuje, odkrywa różne zagadnienia naukowe, przekraczając ramy dyscypliny. Celem tutora nie jest podanie wiedzy i jej egzekwowanie, a kierowanie procesem zgłębiania zagadnień naukowych, towarzyszenie poszukiwaniom studenta, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do osiągnięcia celu na proces, np. powstania eseju, artykułu naukowego, plakatu na konferencję.
Więcej tu: https://cddit.ug.edu.pl/o-tutoringu-slow-kilka/
dr hab. Agnieszka Kowalkowska prof. UG